Ανακοίνωση – απάντηση στις δηλώσεις Ραγκούση για τους υπερχρεωμένους Δήμους

Ανακοίνωση – απάντηση στις δηλώσεις Ραγκούση για τους υπερχρεωμένους Δήμους

«Απαράδεκτο και αστείο» χαρακτήρισε τον τρόπο υπολογισμού των χρεών των Δήμων ο Δήμαρχος Βύρωνα Νίκος Χαρδαλιάς, μετά την ανακοίνωση του Υπουργείου Εσωτερικών για το σύνολο των χρεών 58 Δήμων –μεταξύ των οποίων και του Βύρωνα- οι οποίοι μπαίνουν σε πρόγραμμα εξυγίανσης.
 
Όπως επισημαίνει σε δήλωσή του ο Δήμαρχος Βύρωνα «Ο τρόπος υπολογισμού των χρεών είναι αστείος και απαράδεκτος. Το κράτος για μία ακόμα φορά προσπαθεί να κρύψει τις πραγματικές ευθύνες. Ο Δήμος Βύρωνα δεν είναι υπερχρεωμένος, αλλά αντιμετωπίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλοι οι Δήμοι της χώρας, ως αποτέλεσμα των περικοπών και της υποχρηματοδότησης που πήραν από το κράτος».
 
Ακολουθεί το κείμενο της απάντησης του Δήμου Βύρωνα στις δηλώσεις του υπουργού Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση σχετικά με τους υπερχρεωμένους Δήμους:
 
Την Πέμπτη 5 Μαΐου 2011 ο Υπουργός Εσωτερικών Γ. Ραγκούσης ανακοίνωσε τα συνολικά χρέη 58 Δήμων της χώρας, οι οποίοι μπαίνουν σε πρόγραμμα εξυγίανσης κάτω από αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις «Μνημονιακού» τύπου. Στους Δήμους αυτούς συμπεριέλαβε και τον δικό μας Δήμο, του Βύρωνα, κατατάσσοντάς τον μάλιστα στην κατηγορία των «κόκκινων», με χρέη άνω του 150% σε σχέση με τα ετήσια τακτικά έσοδά του.
 
Η ανακοίνωση αυτή του Υπουργού δεν είναι άσχετη από την εξαγγελθείσα κινητοποίηση της ΚΕΔΚΕ για τις 11 Μαΐου 2011 για τα οικονομικά των ΟΤΑ και τη δραστική μείωση των εσόδων τους από τους ΚΑΠ.
 
Κανείς δεν έχει αρνηθεί την ύπαρξη των χρεών στο Δήμο Βύρωνα, μιας και ο Δήμος μας δεν προέκυψε με παρθενογένεση τα τελευταία χρόνια και κλήθηκε να διαχειριστεί δύσκολες οικονομικές καταστάσεις που αφορούσαν σε κακές διαχειρίσεις του παρελθόντος. Ο Δήμος Βύρωνα, όμως, πλέον δεν χρωστάει ούτε σε ασφαλιστικά ταμεία, ούτε στο Ελληνικό Δημόσιο, ούτε σε εργαζομένους. Έχει πλήρη ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα εδώ και αρκετά χρόνια και το 2008 και 2009 (λίγο πριν τη δημοσιονομική λαίλαπα που πλήττει την πατρίδα μας) έκλεισε με θετικούς ισολογισμούς! Παραταύτα δεν υπάρχει ιδιωτική ή δημόσια οικονομική μονάδα χωρίς χρέη. Η δε αύξησή τους, τα τελευταία χρόνια, οφείλεται στους κάτωθι παράγοντες:
 
·                     Τη μείωση των ΚΑΠ καθώς και την παρακράτηση και μη απόδοση από την κυβέρνηση των θεσμοθετημένων πόρων των ΟΤΑ στους Δήμους. Μόνο για το 2010 η τακτική επιχορήγηση ήρθε μειωμένη στο Δήμο μας και σε σχέση με το 2009 κατά 2.458.610,95 ευρώ!!!
·                     Τη δραστική μείωση των επιχορηγήσεων επενδυτικών προγραμμάτων (ΣΑΤΑ, Θησέας κλπ).
·                     Την ανάληψη των χρεών της Δημοτικής Επιχείρησης από το Δήμο με τη σύναψη συμβάσεων μακροπρόθεσμου δανεισμού, έτσι ώστε να μην έχει την οποιαδήποτε οφειλή σε ασφαλιστικά ταμεία και στο Ελληνικό Δημόσιο.
·                     Τη μεταφορά σημαντικού μέρους του προσωπικού της Δημοτικής Επιχείρησης στο Δήμο, άρα και την αύξηση των ανελαστικών δαπανών.
·                     Τους μειωμένους ΚΑΠ λόγω μη απογραφής των κατοίκων στον τόπο κατοικίας τους που έχει σαν αποτέλεσμα ο Δήμος μας να παρέχει υπηρεσίες σε 135.000 και πλέον κατοίκους και να επιχορηγείται από το Κράτος και τους ΚΑΠ μόλις για τους 61.000, με αποτέλεσμα τα τελευταία 10 χρόνια να έχουν χαθεί για την πόλη μας πάνω από 80 εκατ. ευρώ, ενώ οι υποχρεώσεις αυξάνονται συνεχώς.
Ο συνυπολογισμός των μακροπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δήμου μας στο διηνεκές(!) και η αντιστοίχισή τους με τα ετήσια τακτικά έσοδα του 2010, καθώς και η δημιουργία του ιδιότυπου αλγόριθμου για την κατάταξή του Δήμου μας στους «κόκκινους» δήμους, είναι πέρα από κάθε οικονομική λογική και πρακτική, πέρα από κάθε λογιστική και οικονομική θεωρία. Στη σύγχρονη οικονομική επιστήμη για να προσδιοριστεί η οικονομική βιωσιμότητα χρησιμοποιούνται οι ταμειακές ροές και το κεφάλαιο κίνησης, μεθοδολογία η οποία δεν ακολουθήθηκε ποτέ από το Υπουργείο και δεν ξέρουμε τον λόγο.
 
Πώς είναι δυνατόν για παράδειγμα να προστίθενται όλες οι υποχρεώσεις ενός Δήμου για τα επόμενα 25 χρόνια (δανειακές και τοκοχρεολυτικές δόσεις, οφειλές προς τρίτους κ.ο.κ.) και να διαιρούνται δια τα τακτικά έσοδά του κατά το 2010 (έτος περικοπών και μείωσης όλων των επιχορηγήσεων); Πώς γίνεται να θεωρούνται υποχρεώσεις των Δήμων όλα τα χρέη ΠΟΕ (Παρελθόντων Οικονομικών Ετών) όταν πολλά από αυτά αφορούν υποχρεώσεις προς τους εργολάβους του ιδίου του Κράτους (βλ. Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, Πρόγραμμα Θησέας, κ.ο.κ.);
 
Και αλήθεια, αν υιοθετηθεί η νέα αυτή μεθοδολογία του Υπουργείου περί υπολογισμού των χρεών γενικώς, αυτό σημαίνει ότι αν μια οικογένεια πάρει σήμερα ένα στεγαστικό δάνειο της τάξης των 280.000 ευρώ το οποίο θα αποπληρώσει με κυμαινόμενο επιτόκιο μετά από 33 χρόνια με το ποσό των 498.399,5 ευρώ, και τα σημερινά ετήσια έσοδά της είναι της τάξης των 50.000 ευρώ, αυτό σημαίνει ότι το εν λόγω νοικοκυριό είναι χρεωμένο 994% ;(!)
 
Αν το Υπουργείο, ως όφειλε, δεν συμπεριελάμβανε τα μακροπρόθεσμα χρέη του Δήμου για να προσδιορίσει το ποσοστό χρέωσης τότε αυτό θα ήταν 73% και όχι 150% κατατάσσοντάς τον στους «πράσινους», εξαιρώντας τον ταυτόχρονα από το οποιοδήποτε πρόγραμμα αυστηρού δημοσιονομικού ελέγχου ή επιτήρησης.
 
Πόσο μάλλον όταν ο Δήμος μας δεν θεωρείται υπερχρεωμένος μιας και έχει τη δυνατότητα να συνάψει νέα δάνεια, με στόχο την αποπληρωμή των προμηθευτών, διότι η σχέση τοκοχρεολυσίων και τακτικών εσόδων ανέρχεται σε 8%, ποσοστό πολύ κάτω από το όριο του 20% που προβλέπει ως όριο ο νόμος 3852/2010 και η ίδια η Κυβέρνηση.
 
Ο Δήμος μας δεν έχει τίποτα να φοβηθεί από την ένταξή του σε οποιοδήποτε Πρόγραμμα εξυγίανσης , ιδιαίτερα κάτω από τη σημερινή δημοσιονομική κατάσταση της χώρας μας. Πόσο μάλλον όταν τα όσα προβλέπονται από τις εξαγγελίες του Υπουργού για το Πρόγραμμα αποτελούν τα αυτονόητα σε μια περίοδο δημοσιονομικής προσαρμογής (περιορισμός προσλήψεων, δαπανών δημοσίων σχέσεων κ.ο.κ.). Οι υπηρεσίες μας άλλωστε, εδώ και ένα περίπου χρόνο, κινούνται μεθοδικά και μέσα από συγκεκριμένο πλάνο δουλειάς προς την κατεύθυνση αυτή παρεμβαίνοντας στο σύνολο των δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται από τον ίδιο και τους φορείς του. Τα βασικά και αρχικά στοιχεία μιας τέτοιας πολιτικής έχουν συμπεριληφθεί και αποτυπωθεί και στους προϋπολογισμούς του Δήμου και των Νομικών Προσώπων και κατανέμονται στις εξής κατηγορίες:
 
·                     Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας
·                     Διεκδίκηση των θεσμοθετημένων και παρακρατημένων πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
·                     Εξορθολογισμός των εσόδων από τα διάφορα τέλη
·                     Κατάργηση ζημιογόνων εμπορικών δραστηριοτήτων
·                     Μείωση λειτουργικών δαπανών και προμηθειών
·                     Αίτημα-σχέδιο αναδιαπραγμάτευσης δανειακών υποχρεώσεων προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, σύμφωνα με τον ν. 3943/2011, το οποίο υποβάλαμε την 19/04/2011 και με αρ.πρ.10454
·                     Προγραμματισμός δανεισμού για τη μετατροπή των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων σε μακροπρόθεσμες και τη δημιουργία κεφαλαίου κινήσεως
·                     Οικονομίες μεγέθους λόγω συγχωνεύσεων Νομικών Προσώπων
Αφού για άλλη μια φορά διατυπώσουμε δημόσια την έκπληξη και τη διαφωνία μας με την πρωτοφανή μεθοδολογία του Υπουργείου Εσωτερικών σε σχέση με τον υπολογισμό των χρεών των Δήμων όλης της χώρας και δη με τον δικό μας, ξεκαθαρίζουμε προς πάσα κατεύθυνση ότι είμαστε έτοιμοι και διατεθειμένοι και μπορούμε να στηρίξουμε την οποιαδήποτε προσπάθεια εξυγίανσης και ορθολογικής διαχείρισης των οικονομικών του Δήμου μας, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει την όποια διαπραγμάτευση τόσο της επενδυτικής πορείας του όσο και τον κοινωνικό χαρακτήρα των υπηρεσιών που προσφέρει όλα αυτά τα χρόνια προς όφελος των ιδίων των πολιτών.
 
 
 
 
 
Πολιτική Προστασία Δήμου Βύρωνα